THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Jumaat, 24 Oktober 2008

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia



Laman web Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ini kelihatan agak simple. Bnanner utamnya juga terlalu biasa dan kurang cantik. Seperti pembuatan banner yang kurang sempurna. Ia juga bagaikan tidak sesuai di letakkan bersama logo disebelah. Tidak padan kalau hendak dimudahkan cerita. Setiap link di letakkan di bawah ketegori masing dimana link utama bagi setiap ketegori di buat dengan menggunakan box link. Link utama ialah seperti About the University, Admissions & Financial Assistance, Research & Publications, Staf & Students,Visitors & Employment. dibawah link utama,laman web ini mempunyai link yang dibahagikan mengikut kategori.
Penyediaan link- link secara tidak langsung dapat ini memudahkan pelajar,staf dan pengujung yang lain mendapatkan info. Kelebihan lain yang juga ialah dengan terdapat kemudahan seperti search engines yang memudahkan pengujungmendapatkan maklumat dari laman web UIA . Penggunaan search engine ini juga dapat mencari maklumat- maklumat dari laman web- laman web yang lain juga. Dibahagian tengah sebelah kiriterdapat pelbagai senarai maklumat dan aktiviti terbaru yang dilaksanakan oleh UIA. Manakala disebelah kanannya pula terdapat quick link di mana ia dapat memudahkan lagi pengguna memdapatkan maklumat yang terperinci mengenai universiti ini.
Dibahagian bawah,terdapat icon yang menarik dan berbeza
mengikut kategori masing- masing. Dibahagian paling bawah terdapat maklumat mengenai UIA seperti alamat,nombor telefon,faxs dan e-mail. Tarikh akhir laman web ini dikemaskini juga dipaparkan sebagai bukti bahawa laman web ini sentiasa di kemaskini. Saya juga mendapati setiap bahan yang dipaparkan dalam laman web ini telah diatur dn disusun mengikut kategori dan tidak bercampur aduk. Penggunaan dwibahasa yangterdapat dalam laman web ini dimana 2 bahasa pilihan iaitu bahasa arab dan bahasa English. Para pengunjung boleh untuk memilih bahasa yang diiginkan dan dengan ini dapat memahami maklumat yang dipaparkan di interfaces laman web.
Kelemahan yang dikesan pada interfaces Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ialah di sebabkan layoutnya yang simple dan kurang menarik. Susunan layout yang kurang
menarik juga menyebabkan laman web ini seperti Warna digunakan nampak pucat dan tidak bermaya. Ini membuatkan laman web ini nampak kurang berseri. Pada peribadi
pandangan saya, warna perlu yang dapat diserasikan dengan logonya mungkin ataupun boleh memilih warna yang mungkin lebih ceria.

0 ulasan: