THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Isnin, 6 Oktober 2008

Universiti Teknikal Melaka




Antara interfaces IPTA paling simple tapi masih lagi berada dalam kelompok interfaces yang menarik. Interface yang nampak ringkas tetapi disampaikan dengan susunan yang agak menarik. Ia nampak kemas, tersusun dan tidak serabut. Segala maklumat dipaparkan tanpa menggunakan scrollbars. Ini kerana info- info dan maklumat- maklumat berkaitan Universiti ini di paparan dalam bentuk animasi flash. Terdapat juga penggunaan icon didalam interface laman web dimana icon bergambar surat khabar yang mewakili senarai berita dan updates. Terdapat juga icon yang bergambar calendar yang mewakili senarai activiti universiti. Penggunaan icon- icon ini dapat menarik minat pengunjung berbanding dengan mengguna link tulisan. Elemen list Boxes digunakan pada Quick link. Alemen flash dikenalpasti pada banner utamanya. Pemilihan background kena dengan interfaces yang berciri simple ini. Pada bahagian bawah sekali turut tersedia maklumat berkaitan Universiti Teknikal Melaka seperti alamat lengkap universiti, nombor telefon beserta faks dan juga email. Dan jika terdapat masalah pastinya maklumat ini berguna untuk pengunjung terutamanya pada yang mengalami masalah.

Seperti yang kita tahu puatan ke laman web lain amat penting dalam sesebuah laman web. Dan jika itu di jadikan penentu aras kecemerlangan sesebuah interfaces laman web, pasti kecemerlangan interfaces laman web ini akan sedikit "terjejas" kerana apa yang diperhatikan, tiada link pautan ke laman web lain. Sekurang- kurangnya diletak link ini didalam interfaces walaupun hanya satu. Kerana benda- benda sperti inilah yang boleh melengahkan kerja para pengunjung. Selain itu kemudahan dwibahasa bahasa juga tidak disediakan tambah menyulitkanlagi para pengunjung yang tidak mahir pada bahasa english. Tidak juga dinyatakan juga samada untuk mendapatkan paparan terbaik, kita harus memakai internet explorer atau mozilla firefork. Perlu dinyatakan ya. Pengunjung mempunyai hak untuk mengetahuinya.

Kesimpulannya, interfaces lamn web ini mungkin tidak akan memeningkan kepala pengunjung yang mengunjunginya kerana ia memang simple. Tidak boleh saya nafikan tentang itu. Tapi terdapat beberapa perkara perlu diperbaiki untuk menjadikan ia laman web ang bak dan terbilang

0 ulasan: