THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Jumaat, 24 Oktober 2008

Universiti Pendidikan Sultan Idris



Interfaces laman web Universiti Pendidikan Sultan Idris saya rasakan merupakan antara interfaces yang paling cantik yang pernah saya komen berbanding interfaces universiti- universiti yang pernah saya komen sebelum. Lihat sahaja backgrounds laman web ini nampak happening dan dikala banyak universiti lain mengambil jalan selamat dengan memilih warna putih sebagai warna background nya, Universiti ini telah mengambil risiko dengan memilih backgrounds yang boleh dikatakan agak complicated juga. Ternyata pilihan ini amat tepat dan lihatlah hasilnya yang mengagumkan.Antara kelebihan yang terdapat pada interfaces laman web ini ialah susunan & pembahagian layout yang agak kemas dan agak padat tetapi pada masa yang sama ia simple. Link juga diketegori mengikut ketegori-ketegori yang spesifik. Banner yang terdapat pada interfaces ini walaupun biasa tetapi nampak menarik.
Selain itu, antara kemudahan lain yang disediakan pada laman web ini ialah kemudahan enjin carian. Semua maklumat yang disediakan didalamnya boleh dicari dengan pantas dengan menggunakan menggunakan perkhidmatan ini. Banner- banner berlink yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dengan universiti turut disediakan. Selain daripada tu, alamat universiti berserta nombor telefon turut disediakan bagi memudahkan komunikasi jika terdapat apa- apa masalah. Penerangan untuk mendapat paparan terbaik bagi pengguna yang ingin melayari laman web ini juga disediakan dimana pengguna diminta untuk mengguna Mozilla Firefox and 1024x768 resolution. Walaupun begitu, laman web ini juga terdapat beberapa kekurangan yang saya rasakan harus diambil berat oleh pihak universiti. Ketiadaan perkhidmatan dwibahasa sebagai perantara sememang mengundang masalah kepada pengunjung. Selain itu,bersama-sama alamat tidak pula disediakan email. Bukankah penghantaran email lagi muda jika hendak dibandingkan dengan penghantaran surat secara tradisional (menggunakan setem).
Penggunaan elemen warna yang yang banyak juga kadan- kadang boleh boleh menyebabkan interfaces sesuah laman web kelihatan agak "over". Ambil contoh wnita yang bermekap berlebih- lebihan, tidakkah mereka kelihatan sedikit "over"?

0 ulasan: